zondag 15 februari 2009

Miep Gies 100 jaar.









Vandaag , 15 februari 2009 wordt Miep Gies, één van de helpers van de familie Frank en Anne Frank 100 jaar!
Toch wel even iets om bij stil te staan.
Zij is de laatste nog levende helper, en de vindster van de dagboeken na het verraad op de familie Frank. Daarnaast hadden zij en haar man thuis zelf ook nog een onderduiker. Dat kun je lezen in het boek over haar eigen leven. Een hele bijzondere,moedige en krachtige vrouw, die ook diverse verzetsonderscheidingen heeft gekregen, w.o. de Yad Vashemonderscheiding.
Ik kreeg dit berichtje al eerder deze week in de nieuwsbrief van de Anne Frank Stichting.
Al vanaf dat ik als jong meisje "het Achterhuis" las ben ik gefascineerd door Anne Frank, en de impact die haar dagboek overal ter wereld heeft. Nu nog steeds voor heel veel mensen, en vooral ook jongeren.Ik vind dit boek persoonlijk "verplichte kost" voor iedereen, maar zeker voor jonge mensen. juist ook nu weer in deze tijd.Ik ben al meerdere keren in het Anne Frank Huis aan de Prinsengracht in Amsterdam geweest, en het maakt elke keer weer indruk. Ik word er altijd stil van. Thuis heb ik meerdere boeken. Natuurlijk "het Achterhuis", ook de wetenschappelijke uitgave, en verder nog diverse foto- en achtergrondboeken etc.

4 opmerkingen:

Jouke zei

Een mooie post Catwoman.
Ik zit nu te twijfelen of ik "het Achterhuis" heb gelezen. Dacht het wel, maar is wel lang geleden.

catwoman zei

De woorden die dat jonge meisje in die situatie heeft geschreven zijn om nooit te vergeten. Ook nog eens in een lastige levensfase (puberteit). Lees of herlees het nog eens, zou ik zeggen.

Shanti zei

Kan het me nog goed herinneren, het staat boven in mijn boekenkast. Wat ik vooral heel triest vond was dat toen ze gepakt zijn ze haast blij waren weer in de buitenlucht te zijn. Natuurlijk niet wetend wat hun te wachten stond.

blondie zei

Ben afgelopen najaar voor het eerst in het Anne Frank Huis geweest in Amsterdam: moet je toch eigenlijk wel een keer gezien hebben. Was indrukwekkend, inderdaad, evenals het boek. Ik ben het met je eens dat het "verplichte kost" zou moeten zijn.