dinsdag 9 december 2008

Ding #18 LibraryThing


Eerlijk gezegd had ik hier een tijdje geleden al eens vluchtig op rondgesnuffeld, en alvast een account aangemaakt. Ik ben er nu een tijdje mee bezig geweest, en ik ben SUPER-enthousiast!!
Een geweldige manier om je eigen boekenkast te catalogiseren! Het heeft ontzettend veel mogelijkheden... Natuurlijk in de 1e plaats je eigen boeken, met allerlei gegevens toevoegen. En dat kun je zo uitgebreid maken als je maar wilt. Dan kun je deze gegevens "delen". Je krijgt gebruikers te zien met dezelfde boekkeuze- en smaak. Dubbelklik op de naam van de auteur van je boek en je krijgt een pagina met achtergrond-informatie. Je krijgt aanbevelingen (soort leesadvies, kan handig zijn), verbanden etc. Er is ook een blog-functie. Ook is er weer de mogelijkheid om op "tags"te zoeken. Verder kun je kiezen voor diverse vormen van indeling. Je kunt zelf een recensie schrijven en toevoegen, meepraten in groepen. Er is een tijdsbeeld-overzicht waarin je op verschillende ingangen kunt zoeken, kortom teveel om op te noemen!
Wat me wel opviel dat het (nog) niet erg Nederlands gericht is qua boeken, misschien nog te onbekend bij lezers? Daarom heb ik een aantal van mijn eigen boeken handmatig ingevoerd. Plaatje van de omslag erbij gezocht en geüpload naar mijn account, en dan voegt LibraryThing deze vanzelf toe aan de collectie en in het gehele bestand, zodat een evt. volgende gebruiker dit makkelijk kan terugvinden.
Ik zie dit zeker als een kans om te gebruiken voor de bibliotheek, maar het moet wel gepromoot worden en uitgelegd. ( misschien iets voor een workshop???) Wat is er nou mooier voor leners om hun gelezen boeken digitaal bij te houden en hierover eventueel wereldwijd van gedachten te wisselen? Ook voor leeskringen, maar ook in het onderwijs zou dit misschien een aanvulling kunnen zijn.
Ik ga hier zeker mee verder, en wil als de tijd er voor is, er zeker een groot gedeelte van mijn eigen boeken collectie in onder brengen.
Je kunt "Mijn bibliotheek"aanklikken, en een (klein) kijkje nemen in mijn eigen boekenkast, maar dit ga ik nog verder uitbreiden binnenkort.
Mijn droom is ooit nog een een èchte bibliotheekkamer te hebben, met mooie kasten, een knapperend haardvuur en een grote, luie leren leesfauteuil ervoor, maar ja, tot dan maar even behelpen met een virtuele bibliotheekkamer, ook fijn!
En nogmaals de zoekfunctie voor op je blog:

5 opmerkingen:

Jouke zei

Weer een indrukwekkende blogpost! Mooi dat je zo enthousiast bent. Ik had er helemaal niks mee.
Die widget werkt niet, maar daar kun jij niks aan doen "ene Tim van librarything" gaat dat oplossen.

catwoman zei

Ja maar ik ben ook een echt boekenmens, al lees ik momenteel nauwelijks. (te druk tussen de oren)Wat gek van die widget, ik zie het nou ook. Maar als ik b.v. zoek op "vere" (van Eline) dan krijg ik wel een resultaat. Huh???? Nou ja ik laat 'm wel staan dan laat ik in iieder geval de mogelijkheid zien, en dan moet die "Tim van librarything" nog maar ff kijken.

Jouke zei

Nog even snel ding 19 en 20 en dan kun je de Zen bij Ed. ophalen trouwens. Lekker ermee spelen dit weekend?
Over de muziek op je blog zal ik het maar niet meer hebben, maar ....
Als jij er maar blij mee bent zullen we maar zeggen.

catwoman zei

Ik ga mijn best doen, voor wat betreft die Dingen, neb al half bezig, maar vandaag tot 20.30 uur gewerkt, dus geen tijd...
Als ik weer nieuwe muziek op mijn blog ga zetten, zal ik aan je denken qua smaak. Dat wordt dan dus niet "Happy new year" van Abba, want daar doe ik je ook geen plezier mee, of ik moet me sterk vergissen..:-)

Jouke zei

Abba is ok wat mij betreft!