donderdag 11 december 2008

Ding #19 Sociale netwerken


Dit fenomeen is, en was me niet onbekend. Ik zit al een aantal jaren op Schoolbank, en vooruitlopend op de 23 Dingen had ik me afgelopen zomer dan toch eindelijk ook maar eens aangemeld bij Hyves. Ik kreeg vaak de vraag van mensen: "zit JIJ niet op Hyves??? Nou, nee dus!!

Bij Hyves en soortgelijke netwerken heb ik nog steeds m'n vraagtekens. Er schuilt ook een soort van "gevaar" in. Het is n.l. ook één grote vergaarbak van informatie. Je kunt als je wilt heel veel vinden en nalezen over personen, zeker als men verzuimd heeft e.e.a. af te schermen. Ik heb daar ook al over geschreven in mijn blogpost van 23 november j.l. Tik "Hyves" in bij de zoekfunctie op mijn blog en het bericht verschijnt. Ook weet ik dat er bedrijven zijn die bij sollicitaties op Hyves zoeken om zo al "e.e.a." van hun sollicitanten te weten te komen.
Toch denk ik dat je als bibliotheek niet achter kunt blijven bij dit soort populaire bewegingen, al was het alleen maar om meer jongeren te bereiken. Wij (OBE) zitten inmiddels op Hyves, en dat is een goed uitgangspunt. Ben benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen.
Linkedin kende ik ook voornamelijk via de enige "Catman" hier in huis. Ik weet dat hier steeds meer gebruik van wordt gemaakt, zakelijk. Je kunt hier je werkervaringen in plaatsen. Per bedrijf heb je vervolgens de mogelijkheid om (ex-) collega's of zakenrelaties, en ook studiegenoten uit te nodigen voor jouw netwerk. Zo wordt je zakelijke netwerk steeds verder uitgebreid. Daarnaast heb je de mogelijkheid om deel te nemen in groepen met dezelfde interesse, hieraan kunnen ook personen zonder Linkedin-profiel deelnemen. Je kunt in je eigen profiel verwijzen naar websites, en zo zijn er meer diverse mogelijkheden.
Na het doorlezen van de informatie op de 23 Dingen site heb ik me vervolgens aangemeld bij de 23 Dingen Ning, Bibliotheek20 Ning, en Dizzie (dat gaat weer leuk over boeken etc.) Die laatste lijkt me ook uitermate geschikt voor zowel bibliotheek àls leners!
Heel iets anders is het sociale receptennetwerk van Albert Heijn. Hier kun je een eigen "kookschrift" aanmaken met je profiel, en waar je vervolgens recepten kunt zoeken, verzamelen en delen met anderen. Héél iets anders, maar ook leuk, èn lekker. Ook hier ben ik al zeker een jaar op actief.

Als laatste wil ik nog even melding maken van een nieuw sociaal netwerk dat eraan zit te komen. Ik werd hier via een nieuwsbrief op geattendeerd : "Districtworld" voor mensen die Hyves te jong en te massaal, en Linkedin te zakelijk en saai vinden. Men noemt het:"stylish, overzichtelijk, volwassen, met een zakelijke inslag en leuke extra tools en privileges."
We laten ons verrassen......of niet natuurlijk.

3 opmerkingen:

Jouke zei

Weer een prima verhaal!
Dizzie had ik me ook een paar dagen terug op aangemeld en wil daar ook wat gaan doen met de bibliotheek, ooit :-).

blondie zei

Heb even gekeken wat "Catman" doet (nieuwsgierig he?) en ben danig onder de indruk! Internet is voor hem een "open boek" volgens mij.

catwoman zei

Niet nieuwsgierig hoor, anders had ik die link er niet in gezet.
Alleen is het met die k.....kredietcrisis allemaal wel wat lastiger. Komt wel goed.....