maandag 29 december 2008

Ding #23 Evaluatie


Hoewel ik dit laatste Ding eigenlijk niet hoef te doen. (We gaan een gezamenlijke evaluatie doen, later) wil ik toch het leertraject met een persoonlijke beknopte evaluatie afsluiten.
23 Dingen zijn tenslotte 23 Dingen!!!
Ik ben vol positieve verwachtingen de 23 Dingen-reis aangegaan. Ik had er echt naar uitgekeken! En zoals op elke reis zijn er heel veel hoogtepunten, maar ook een paar kleine minder leuke puntjes.
Over het algemeen ben ik over het geheel meer dan enthousiast. Dat begon al met het bijhouden van een weblog. Daar had ik zelf nog nooit iets mee gedaan, maar ik moet zeggen het is uitgegroeid tot een erg leuke bezigheid. Ik ben dan ook van plan om te blijven bloggen. Ik merk dat ik dagelijks mijn weblog bekijk, eventueel aanvul, en reageer op andermans blogs en reacties. En juist die interactie is een belangrijk gegeven van het bloggen. Ik heb enkele van mijn collega's op een andere, heel leuke manier leren kennen, en dat vond ik verrassend.
Enkele van de Dingen sprongen er voor mij duidelijk uit en hiermee zal ik, naast het werk ook privé zeker gebruik van blijven maken, dit waren ( in volgorde van Dingen):
RSS-feeds, Flickr, online plaatjes bewerken, Del.icio.us, online kantoortoepassingen (ook zakelijk handig), podcasts, YouTube, LibraryThing, aantal sociale netwerken, LastFM, My Discoveries. Hier ga ik de komende tijd eens lekker wat tijd in stoppen en e.e.a. bijhouden en opfrissen. Verheug ik me echt op......
De Dingen die ik zelf wat minder vind zijn: Netvibes (ik doe er nauwelijks iets mee, komt misschien nog..),Wiki's, instant messaging oftewel chatten. Maar ook van laatstenoemde 2.0 toepassingen zie wel zeker het nut, zakelijk voor de bibliotheek in. Alleen heb ik er persoonlijk (nog) niet zoveel mee, zeker chatten is aan mij niet besteedt.
Ook kwam ik erachter dat ik privé onbewust allang met een aantal "Dingen" bezig was. Ik wist alleen niet dat daar het etiketje "Web 2.0" bij hoorde.
Voor mij is al het bovengenoemde een onomkeerbaar proces dat zich alleen nog maar verder gaat ontwikkelen in de toekomst en waar we als bibliotheek zeker mee verder moeten en blijven doorgaan. Want het stopt niet!
In de media hoor, zie en lees je steeds meer over Web 2.0 en zelfs al Web 3.0. Kinderen, jongeren gaan hier spelenderwijs van kleins af aan mee om, kijk alleen al maar eens naar het Hyves en MSN-gebeuren.
Al met al vond ik dit hele 23 Dingen leertraject een geweldige ontdekkingsreis, ik heb veel "gezien" geleerd, en ervaren, en er heel veel plezier aan beleefd. Maar we moeten straks meer doen dan alleen terugkijken, we moeten blijven "reizen" in dit World Wide land, want de virtuele èn echte wereld wordt steeds kleiner en ligt aan onze voeten.....
Ik wil hierbij graag de bibliotheek dank zeggen voor de mogelijkheid tot het volgen van de 23 Dingen, en ook graag aan Jouke, mijn persoonlijke coach voor de leuke en fijne ondersteuning. En verder aan alle collega's voor het lezen van-, en reageren op mijn blogberichten. Dat gaf een extra prettige dimensie aan alles.
Alvast een hele goede jaarwisseling gewenst en een gezond en gelukkig 2009 voor iedereen en jullie dierbaren!

4 opmerkingen:

Jouke zei

Een hele mooie afsluiter Marjon.
Hele goede jaarwisseling en al het goede voor 2009.

last best zei

Inderdaad een mooie aflsuiter!! Wat goed van je dat je al klaar bent, petje af hoor... Fijne jaarwisseling en veel plezier met het carbid schieten :-)

twekkie zei

Geweldig dat je al klaar bent en met zo'n mooi weblog.
Gefeliciteerd.

Groetjes

catwoman zei

Dank je wel Twekkie. Veel succes met jouw blog. Ik kijk regelmatig en dat ziet er ook heel geod uit!
Groetjes Catwoman