woensdag 17 december 2008

Ding #21 My Discoveries en andere sociale bibliotheekcatalogi




Een echt vakmatig en bibliotheektechnisch Ding vond ik dit. Na het doorlezen van de gegeven informatie heb ik in eerste instantie de catalogus bekeken van de Ann Arbor District Library in Michigan. Ik vond dit een toegankelijke catalogus, met een tag-balk aan de zijkant. Kan me voorstellen dat dit handig kan zijn. Ook heel leuk vond ik het zelf bewerken van de "cataloguskaartjes". Gewoon omdat het er zo lekker ouderwets uitziet. Ik heb er 2 gemaakt. Het resultaat zie je hierboven. Kijk en dan ben je zomaar weer bezig met "online plaatjes bewerken" van Ding #8.

De aquabrowser "My Discoveries" waarvan de OBA gebruik maakt vond ik ècht een ontdekking. Ik heb zelf een account aangemaakt en een paar boeken opgezocht en lijsten gezet en getagd. Dit zou wat mij betreft een aanwinst zijn voor onze eigen bibliotheek. Zoals ook tijdens de radiouitzending van Radio Online (vanaf 9.05 minuten) te beluisteren was, is het mogelijk dat iedereen zijn eigen trefwoorden toevoegt, desnoods in z'n eigen taal. In die uitzending werden een paar treffende en praktische voorbeelden van gebruik hiervan genoemd. Een soort van LibraryThing voor de bibliotheek zelf. Dus ik zou zeggen wat mij betreft: hoe eerder hoe beter.

Ook bij WorldCat (echt iets voor een Catwoman...) heb ik nog even rondgekeken onder het 23 Dingen account. Ik vond dit eerlijk gezegd een beetje saai en zakelijk over komen. Maar ik denk wel dat het inderdaad binnen de bibliotheekwereld heel goed te gebruiken is. Veel, diverse mogelijkheden. Zelf zou ik het denk ik niet zo snel gebruiken, voor mij mag het wel iets "leuker."
Onze eigen aquabrowser gebruik ik eerlijk gezegd ook nauwelijks. Ik heb er wel eens, en nu ook weer even uitgebreid naar gekeken, maar het komt bijna nooit voor dat ik 'm nodig heb ergens voor of voor een klant.
Maar ik heb wel gezien dat er bij alle bovengenoemde catalogi ontzettend veel kan en mogelijkheden zijn. Ook de bibliotheekwereld wordt steeds kleiner. Dit Ding is zeker ook iets voor de afdeling Collectievorming en Mediaverwerking en de inlichtingenmedewerkers.
Zeer interessant......

2 opmerkingen:

Jouke zei

Alweer een prima verhaal als altijd. Wij krijgen ook My Discoveries hoor. Hengelo heeft het al, maar echt veel wordt het daar nog niet gebruikt.
Zelf denk ik dat de meeste mensen gewoon de gewone catalogus gebruiken (16.000 hits per maand op het moment alleen via de internetcatalogus), omdat de meeste van onze klanten een titel of auteur zoeken.
De aquabrowser statistieken zijn helaas te vervuild om een vergelijking te kunnen maken.
Ik gebruik de aqua ook niet (hooguit voor het testen van de widgets/gadgets :-)).
Nadeel van de aqua vind ik ook dat je onderhand net zoveel hits krijgt als in Google.
Voordeel is weer dat je kunt zoeken in externe bronnen.
Ja ja: 't is wat in bibliotheekland.

PS Heb je de Zen al aan de praat?

catwoman zei

Ha die Jouke, helaas nog niet voldoende tijd gehad.. (bestuursvergaderingen en zo....) heb alleen een paar radiozenders geïnstalleerd. Sprak nog even met Ed, hij zei dat ik het via internet , de site van Creative Zen ook wel zou kunnen doen. Probeer ik dat een dezer dagen wel.