dinsdag 23 december 2008

Ding #22 Bibliotheek 2.0











Bibliotheek 2.0....een logisch gevolg van Web 2.0? Ik denk zelf van wel. In ieder geval hoor en zie je deze term regelmatig en steeds vaker tijdens dit hele leertraject, maar bijvoorbeeld ook in de bibliotheek vakbladen zoals: "Bibliotheekblad" (typ bibliotheek 2.0 in bij zoeken...) en "Collectie"van NBD/Biblion. Volgens mij is het een onomkeerbare ontwikkeling die de bibliotheek, de dienstverlening en daarmee ook het werk in de bibliotheek zal doen veranderen. Persoonlijk denk ik dat we ook wel zullen moeten om overeind te blijven als informatie instituut.
Zóveel digitale ontwikkelingen, die in sneltreinvaart voorbij komen en ook weer even zo snel veranderen, als we hierin niet meegaan, zal de bibliotheek over een aantal jaren een achterhaald fenomeen zijn. En dat kunnen we niet laten gebeuren! Informatie en kennis zijn toch onze specialiteit!! Dus we zullen moeten meegaan en vooral ook bijblijven....en zo mogelijk vóór blijven.

Bij Ding 22 heb ik zoveel mogelijk van de aangeboden informatie bekeken. Het was wel een beetje taaie en theoretische stof zo hier en daar. Het Manifest Bibliothecaris 2.0 leek voor mij wel een beetje op de geloofsbelijdenis in de kerk. Ik kreeg bijna de neiging om AMEN te zeggen na het doorlezen ervan. Maar de essentie is duidelijk.
De artikelen van ZBdigitaal kom ik zeer regelmatig tegen bij diverse onderwerpen, waaronder dus ook nu Bibliotheek 2.0. En ook WoWter komt af en toe op mijn computer voorbij. Ik heb nu ook weer even wat rondgesurfd op beide sites over bovengenoemd onderwerp.
Daarna ben ik zelf eens gaan speuren naar andere sites, artikelen over Bibliotheek 2.0 Ik ben er diverse tegengekomen. Ik zal er hier een paar vermelden:
Bij Jantweepuntnul kwam ik een goed artikel tegen. Op zijn weblog kun je ook gewoon de zoekterm invullen en dan krijg je een hele opsomming.
Ook kwam ik een artikel tegen van Martine Breedveld. Bij Worldpress.com een hele lijst met blogs over Bibliotheek 2.0. Bij ambtenaar 2.0 ook een leuk stuk over bibliotheek 2.0 bij ministeries.
Tot slot heb ik ook nog even op YouTube gekeken naar beeldmateriaal over "Bibliotheek 2.0" en "Library 2.0". Er is heel veel te vinden, ook hier.
Bij de Engelse term een leuk filmpje over de bibliotheek in Amsterdam (OBA).
En een ander duidelijk Nederlands filmpje vind je hier.
Een tijdje geleden had ik de bibliotheek20.ning al ontdekt en ben hier lid van geworden.

Al met al weer heel veel informatie bekeken en gezien en we moeten er zeker iets mee gaan doen.

9 opmerkingen:

Jouke zei

Je bent klaar!!
Mooi en snel werk.
Niet ophouden met bloggen svp.

catwoman zei

Ik ga zeker door met bloggen, hoor. En ik ga toch ook nog wel een soort van evaluatie (23) schrijven, maar dat is dan gewoon mijn persoonlijke ervaring met alle Dingen. Doen we hel later gezamenlijk nog eens uitgebreid...

catwoman zei

p.s. Jouke, morgenavond Nederland 1"Kraomschudd'n in Mariaparochie" om 0.05 uur. Je kende het toch niet? Wel een beetje laat,misschien opnemen? Maar aan de andere kant: het Kerstkindje is dan net geboren....
Het zal ook op TV Oost nog wel voorbij komen dezer dagen.

Jouke zei

Mij een beetje te laat inderdaad (ben meestal rond een uur of 6 het 1e rondje met de honden aan het doen, 's morgens bedoel ik ), hou ik TV Oost wel in de gaten.
En fijn dat je blijft bloggen.

PS: Als het goed is kun je nu niet meer bij de "retail"-blog omdat je nog niet uitgenodig bent? Even op F5 drukken als je hem toch nog denk te kunnen zien.

blondie zei

Hoi Catwoman,

Wil je even laten weten, dat ik het hartstikke goed van je vindt zoals je deze cursus hebt gedaan! Zoals je dit stuk ook weer hebt geschreven en weergegeven. En dan die snelheid! Ga straks bij elk ding dat ik nog moet doen, bij je kijken. Fijn dat je nog wel doorgaat met bloggen.

Groetjes, Blondie

catwoman zei

Dank je wel hoor, en bloggen... ik vind het nog steeds veel te leuk. En zeker door alle leuke,fijne en betrokken reacties, ik hoop dat dat ook zo blijft! Want ik ben met jou van mening Blondie dat je zo de collega's op een hele leuke en andere manier leert kennen. En verheug me op het etentje en de certificaat-uitreiking en blijf natuurlijk zoveel mogelijk de blogs van anderen bijhouden!
@Jouke, klopt van die retail-blog, had ik vanmiddag al gezien, maar dacht: is nog in de ontwerp-fase en komt wel weer op uitnodiging. Als ik weet wanneer tvOost uitzend laat ik het wel even weten. Duurt trouwens maar een kwartiertje/20 minuten of zo.

catwoman zei

Jouke hierbij TV Oost:

Op kerstavond, woensdag 24 december, houdt RTV Oost een traditie in ere met de komische animatiefilm Kroamschudd'n in Mariaparochie van Herman Finkers.
Het kerstverhaal wordt verplaatst naar Twente, met typisch Finkeriaanse woordgrappen en hilarische personages. De aanvangstijden zijn 16.40, 19.40, 22.30 en 00.40 uur.


Veel plezier!!!

WoW!ter zei

"Ik ga zeker door met bloggen" in je reacties doet me deugd.
Gaaf!
Weer een biblioblogger erbij.

catwoman zei

Dank Wow!ter, bloggen is voor mij echt een uitlaatklep geworden, en ik vind het heel leuk. Bovendien een goede manier van vakkennis uitwisselen met collega's en mede-geinteresseerden. Leuk, je reactie nogmaals dank.
Groetjes Catwoman