zaterdag 15 november 2008

Ding #11 Wiki wiki



Wiki wiki, het betekent "snel, vlug, beweeglijk" in het Hawaiiaans. En met dit Ding was ik ook nogal snel klaar. Het Wiki gebeuren is mij natuurlijk niet onbekend, ik maak regelmatig gebruik van Wikipedia bij het inlichtingenwerk, en ook thuis raadpleeg ik deze bron nogal eens. Hoewel ik weet dat niet alle informatie altijd 100% betrouwbaar is, is deze doorgaans zeer goed te gebruiken en worden gegevens ook wel gecontroleerd voor zover mogelijk. Ik heb de meeste voorbeeld wiki's in de opdracht globaal bekeken en het principe is eigenlijk bij alle hetzelfde. De mogelijkheid om zelf informatie toe te voegen, of zelfs een wiki te maken van een nog niet opgenomen onderwerp is interessant, en dus echt web 2.0. Wat ik ook leuk vind dat m.n. de Wikipedia in heel veel talen te raadplegen is, en sinds kort ook in het Twents (Nedersaksisch). Hierover heb ik ook al in mijn blogpost van 29 oktober geschreven.

Verder vond ik de "Book Lovers Wiki" ook leuk om te bekijken, en dat opent natuurlijk weer hele andere mogelijkheden op ons vakgebied.

De wiki van de Openbare bibliotheek Deventer geeft inspiratie om dit misschien ook in Enschede op te starten, en daar kun je allerlei onderwerpen voor bedenken, bijvoorbeeld de stad, activiteiten in de bibliotheek/cultureel, samenwerkingsverbanden, maar ook historische feiten waarbij de textielgeschiedenis een belangrijke rol zou kunnen spelen. Maar er zijn vast nog heel veel meer dingen te bedenken.
Iets om over na te denken voor de nabije toekomst.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ga jou jou Wiki,Wiki noemen, i.p.v. Marjon. Want jij bent ook snel,vlug en beweeglijk.

Ik maak ook vaak gebruik van wikipedia,is erg duidelijk!

Jouke zei

Da's een goeie Karin!

Weer een mooie blogpost als altijd.

Enschede heeft sinds kort ook een soort wiki trouwens: De achteruitkijkspiegel

catwoman zei

Hey Jouke, had je al gezien dat die al een tijdje op mijn blog stond bij Geschiedenis Nederland in de rechterbalk? Wel opletten hè? :-)

Jouke zei

Oeps! Sorry voor het niet zo goed opletten mevrouw.