donderdag 20 november 2008

Ding #13 Online kantoortoepassingen


Eerst wil ik graag even melding maken van een interessant artikel dat ik gisteren tegenkwam op Nu.nl over het historisch beeldarchief van het Amerikaanse tijdschrift Life, dat door Google op internet wordt gezet. Toen ik dit las leek het mij ook heel interessant voor de bieb om te gebruiken. Jouke was me nèt voor en heeft hier ook al melding van gemaakt op zijn blog
(zo goed Jouke?). Zijn informatie kwam echter van een andere bron.

Ding 13 gaat over online kantoortoepassingen. Zelf heb ik een ruim 10-jarig kantoorverleden, maar dit was ver voor het digitale tijdperk. Ik was dus wel benieuwd hoe e.e.a. eruit zou zien en hoe er mee te werken. En ik moet zeggen: ik was blij verrast, nadat ik in eerste instantie de ietwat saaie informatie had doorgelezen.
Ik heb gebruik gemaakt van Google Docs. Ik vond dit een duidelijk instrument om documenten de delen en hier met meer mensen aan te werken. Het ziet er allemaal overzichtelijk uit, het lijkt erg op Outlook om mee te werken.
En omdat ik dat thuis erg veel gebruik, vond ik Google Docs niet lastig, en het biedt veel praktische mogelijkheden.
Ik zie absoluut veel voordelen in deze manier van werken met documenten e.d.
Ik ben van plan om dit na verloop van tijd te gaan gebruiken, zowel privé, als ook zakelijk. Het lijkt me reuze gemakkelijk o.a. voor de stukken van de O.R. waar ik zitting in heb.
We kunnen op deze manier heel simpel notulen, verslagen e.d. meteen delen en aanvullen. Dit kan dan ook naar onze directeur toe gebeuren, die dan ook zijn aanvullingen en/of verbeteringen kan toevoegen.
Omdat er op dit moment in mijn groepje er nog niemand aan toe is heb ik thuis wat privé-documenten gedeeld met de huisgenoten en laten bekijken en aanvullen.
Daarna heb ik zelf een document gemaakt bij Google Docs en vervolgens gepubliceerd op het web.
Kortom, weer een leerzaam en zeer goed te gebruiken Ding.
Ik ben benieuwd of hier binnen onze organisatie veel gebruik van zal worden gemaakt, je zou toch haast denken van wel. Sommige stukken gaan over zòveel hoofden, dan is dit toch heel handig en gebruiksvriendelijk.
De tijd zal het leren.

4 opmerkingen:

Jouke zei

Ja, zo goed hoor Catwoman :-).
Weer een heel duidelijk en leerzaam verhaal.
Ik geloof niet (maar weet het niet zeker) dat van de eerste groep "23 dingen" mensen Googledocs gebruiken.

catwoman zei

Jammer, waarom hebben ze het dan geleerd? Of is de organisatie gewoon nog niet zo ver? Dit zou b.v. ook handig zijn voor Margot, Ella, Edwin?

Jouke zei

Ik denk dat het komt omdat we de 23dingen nog niet echt hebben afgesloten en ge-evalueerd.
We moeten tzt natuurlijk als organisatie gaan bepalen wat we met de 23 digen gaan doen, maar dat wordt dan half volgend jaar
(als iedereen klaar is).

Ps ik hoop niet dat ik Europeana ook weer voor je neus heb weggekaapt

catwoman zei

Die had ik nog niet gezien Jouke, dus een primeur voor jou.
Heb er even heel snel na gekeken, lijkt wel interessant. Ga het zeker de komende dagen eens wat nader bestuderen. Bedankt voor de tip!