zaterdag 29 november 2008

Ding #15 Podcasts


't Is wat....ziek in bed/op de bank liggen en tòch nog met 23 Dingen bezig zijn......Jullie zullen me wel voor gek verklaren. Maar wat is er makkelijker dan met een laptopje te liggen en luisteren naar diverse podcasts? Je klikt maar wat aan wat je leuk lijkt en luisteren maar.

Het begrip podcast was mij niet onbekend. Wel eens wat van de dochters gehoord en hoor/zie het ook vaak in de media voorbij komen. Typisch vond ik dat bij de informatie de term "vodcast" helemaal niet genoemd wordt. Dit wordt toch zeer regelmatig aangehaald bij diverse populaire t.v. programma's zoals "Pauw en Witteman", en "de wereld draait door" o.a. Dit staat ook met name genoemd op de websites. En zo zijn er nog meer programma's.
Ik heb globaal de informatie van iTunes bekeken, heel uitgebreid, veel mogelijkheden.
Daarna een aantal zaken beluisterd bij Radiocast, podcasts van de Nederlandse omroepen, o.a. "OBA live"een dagelijks live radio magazine vanuit de Openbare bibliotheek Amsterdam. Leuk!
Ook naar wat z.g. "radioboeken"geluisterd, of gedeeltes daarvan. Opmerkelijk vond ik ook de mogelijkheid van de Bijbel als podcast. "God op je iPod" Zo zie je maar wat voor mogelijkheden het allemaal biedt. Toen schoot me ineens iets te binnen van de z.g. "Nederlandse podcastpriester" Roderick Vonhögen, die ik wel eens op t.v. heb gezien. Even gegoogled, en kwam toen op zijn website. Dus ook bij de katholieke kerk is Web 2.0 geen onbekend fenomeen. Kijk, daarin zijn ze dan weer wel modern.
Ook nog bij "Gespod"gekeken en bij DOK Delft en bibliotheek Waterweg. Je kunt je heel makkelijk abonneren op diverse podcasts, danwel vodcasts. En zie, dan komen de RSS-feeds weer om de hoek kijken....
Een eigen podcast heb ik nu nog niet gemaakt, maar ga ik misschien ooit nog wel eens doen. Voor de bieb biedt dit volop mogelijkheden, en ik heb begrepen dat dit er voor de bibliotheek Enschede ook aan zit te komen. Ben benieuwd.

2 opmerkingen:

Jouke zei

Weer een mooi gedegen verhaal (veel links ook erin).

Podcasten willen we (dat zijn ed. han en ik dus) inderdaad gaan doen.

Zo'n lezingenreeks van de afgelopen tijd (80-90 bezoekers) over wereldreligies is natuurlijk prima als podcast.

We moeten nog wat technische dingen uitzoeken en ook zal telkens van te voren toestemming gevraagd moeten worden natuurlijk.

Vodcasten willen we trouwens ook, maar dat vergt technisch nog iets meer.

Beterschap!

Anoniem zei

Goed verhaal weer! We worden toch ook met woorden om de oren gesmeten.Maar daarom is dit goed om te doen.
Wens je heel veel beterschap, en doe het rustig aan. Je ligt nog steeds voorop.