zondag 23 november 2008

Ding #14 Instant messaging


Tja......wat moet en zal ik hier eens over zeggen? Allereerst: Ik heb hier helemaal NIETS mee!!! Ik heb natuurlijk weer alle informatie gelezen en diverse mogelijkheden voor instant messaging, danwel chatten bekeken.
Mijn 3 dochters doen bijna de hele dag niets anders, zou ik bijna willen zeggen. Eerst voornamelijk via MSN, nu meestal op Hyves. Zo af en toe kan ik wel eens een blik werpen op het gebeuren (meestal mag dat absoluut niet...), en dan zie ik zo veel onzinnig geklets ( gezwets zou ik het bijna willen noemen), dat ik wel eens denk: "waar gaat dit in hemelsnaam over?" Blabla..... Misschien voor de jeugd een leuk tijdverdrijf en een andere manier van communiceren dan wij vroeger deden, maar ik denk ook dat het voor sommige kinderen/mensen een foute invloed kan hebben. Er wordt nogal eens heftige taal gebruikt zo hier en daar, op allerlei gebied, en je hoort via de media ook wel eens het een en ander.
Ondanks deze negatieve kant zie ik ook zeker op bepaalde vlakken wel voordelen, het is natuurlijk een snelle manier van communiceren, en het kan voor ons vak ook zeker gebruikt worden. We doen dit al op kleine schaal bij "Aladin" alhoewel dit niet altijd goed schijnt te werken. Het is een van de moderne manieren om de jeugdige doelgroep (beter) te bereiken. Ik vind dan ook zeker dat we hierin niet achter moeten blijven en ermee door moeten gaan. Maar niet alleen bij Al@din, maar bijvoorbeeld ook op Hyves. Het is het proberen in ieder geval waard. Jouke is al bezig met het ontwikkelen van een bieb-hyve, en enkele bloggers van ons groepje zijn hier inmiddels al lid van geworden. Neem eens een kijkje zou ik zeggen.
Ook voor het onderwijs kan instant messaging een handige toepassing zijn, ik heb gehoord dat dit ook al wel gebeurt. En verder is het natuurlijk voor mensen die graag willen "kletsen"met elkaar over een gemeenschappelijke interesse ook erg handig. En niet te vergeten de talloze dating-sites, waar massaal gechat wordt.

Maar voor mij: nee, voorlopig heb ik er (nog steeds) helemaal niets mee. O, ik heb wel eens een paar zinnetjes gewisseld op Hyves met iemand die ik lang niet gezien en gesproken had. Maar ik was met 6 regeltjes alweer "uitgepraat". Ik praat liever persoonlijk met iemand, ik wil in de ogen kunnen kijken, lichaamstaal zien, en mensen af en toe kunnen aanraken.
Maar wie weet, zeg nooit nooit......

6 opmerkingen:

Jouke zei

Weer een prima verhaal. Ben het er helemaal mee eens En inderdaad: zeg nooit nooit....

catwoman zei

Zo, dat is snel...het staat er nog geen 5 minuten op!!! :-)

Jouke zei

Ja, kwam net binnen van het wandelen met de honden, zodoende.

Nog een ps: ik ben wel aan het spelen met die Hyves voor de bieb, maar ik denk dat als je zoiets echt wilt gaan doen dan zou je zoiets moeten laten maken/bijhouden door mensen van een veel jongere generatie.

En nog een ps: een aantal jaren geleden hebben we een proef gedaan met video chat met het Stedelijk Lyceum. Proef mislukt: die gastjes (nergens bang voor dacht ik altijd) durfden niet voor de webcam te komen om vragen te stellen!!
Denk je iets leuks/moois bedacht te hebben...

De laatste ps (voor nu dan toch): in netvibes staat ook dat je een bericht "het gevaar van Hyves e.d" hebt geplaatst, maar als ik erop klik krijg ik een mededeling dat het niet bestaat.

catwoman zei

Staat er inmiddels wel op Jouke, moest even het formaat van het plaatje wijzigen, was eerst veel te klein en niet leesbaar.
Nu een grotere.

essie zei

He catwoman,

Ik ben het gedeeltelijk met je verhaal eens, en hoop dat ik mijn woorden in jou blog mag vertellen.
Ik vind het een beetje jammer, dat je hyves afschilderd als een medium voor jongeren, ik moet daar een kantekening bij maken, want sinds in one hyves ben heb ik zoveel oude bekende weer opnieuw leren kennen en ontmoeten, oude schoolvriendjes, jeugd sentinent, en ook voor al tips, niet alleen wat jongeren betreft, maar ook over gezondheid, huishoudelijk, dieren en ga zo maar door, ik heb inmiddels mijn naast mijn eigen hyves een exneedenaren.hyves.nl opgericht. Nou ja dat zegt genoeg. En ondanks het feit dat wij elkaar alleen maar zo nu en dan met verjaardagen zien, en nu dus zelfs ondanks de hyves nog wel eens wat vaker spreken, snap ik niet jou zienisme(ik weet niet of je dit zo schrijft).
Ik merk dat ik het heel fijn vind dat als ik vind dat ik jou wat wil vertellen dat ik dat ten allertijden kan doen, waar en wanneer ik dat maar wil.
Nou zal ik stoppen anders kan ik net zo goed voor hyves gaan werken merk ik.
Ik vind je Blog een toppertje, helemaal omdat ik weet hoe moeilijk dit voor je is, en hoeveel moeite je dit kost..
Xies Ellis

catwoman zei

Leuk dat je ook blogt Essie/Ellis, ik zie zeer zeker wel de positieve kanten van Hyves e.d. dat schrijf ik ook in dit stuk, en ik weet dat je er oude bekenden e.d. weer terug kunt vinden. Dat heb ik ook al in een eerder stuk geschreven, maar IK heb er zelf niet zoveel mee, ik kijk wel snel even dagelijks, en voor de bieb zijn we nu iets vaker actief. Als ik graag iemand wil spreken dan doe ik dat liever persoonlijk, of ik stuur een mailtje, want ik vind het niet nodig dat bepaalde dingen voor iedereen te lezen zijn, maar dat is puur persoonlijk. Ik vind het fijn dat het voor jou en vele anderen wel een goede uitlaatklep is, maar wat ik bij de jongeren zie is gewoon veel onzin, bla bla, maar prima als het op een goede manier gebeurt. Deze cursus en dit blogwerk e.d. vind ik helemaal niet moeilijk, kost me ook veel minder tijd dan vooraf gedacht, en is een prima tijdverdrijf, kijk dat vind ik dan wel weer leuk.
Wij zien/spreken elkaar(verjaardag Britt, of zijn jullie daar niet?)Leuk dat je een reactie achterliet, groetjes en liefs voor jullie van Catwoman.